IMG_0607 1000x300 2.jpg IMG_0607 1000x300.jpg IMG_0088 1000x300.jpg Banner Dames 1.jpg
Hoofsponsor

Blog warming-up

15-9-2022
Nieuwsafbeelding

Start met een warming-up 

Als partner van PW Hockey delen we graag onze kennis met alle leden om blessures te voorkomen. Uiteraard kun je bij Pro-F Fysiotherapie www.pro-f.nl terecht wanneer je een sportblessure hebt opgelopen maar voorkomen is beter dan genezen toch! Het komende seizoen zullen we verschillende onderwerpen aan de orde brengen, met deze week; de Warming-Up!

Want stiekem weet iedereen dat het verstandig is om een warming-up te doen voor je begint met je training of wedstrijd. Maar toch slaan sommige mensen de warming-up over‚Ķ omdat het saai is of omdat het te veel energie kost. Toch is een goede warming-up érg belangrijk om verschillende redenen. 

Waarom is een warming-up belangrijk?

Het belangrijkste van de warming-up is toch wel het voorkomen van blessures. Doordat je het lichaam klaar maakt om te sporten wordt de kans op blessures kleiner. Daarnaast maak je het lichaam klaar voor wat komen gaat, zodat je lichamelijk én mentaal klaar bent voor de inspanning.

Door een warming-up gaat je hartslag en lichaamstemperatuur omhoog, dit heeft veel voordelen zoals:

 

  • Stimulering van doorbloeding
  • Verhoging van de spiertemperatuur
  • Toename van de soepelheid van de gewrichten
  • Verbetering van de co√∂rdinatie
  • Stijging van de hartfrequentie en inhoud van de hartspier
  • De luchtwegen worden wijder, waardoor er meer zuurstof opgenomen kan worden.
  • Je wordt geestelijk voorbereid voor het sporten

 

 

Hoelang zou een warming-up moeten zijn?

Een warming-up hoeft echt niet te lang te duren, je moet ook energie overhouden voor de training of de wedstrijd natuurlijk. Als je een goede warming-up wilt doen ben je hier 10 tot 15 minuten mee bezig.

 

Welke oefeningen kan ik doen?

Er zijn verschillende oefeningen voor een dynamische warming-up waarbij je de breedte van het veld gebruikt. Wanneer er niet veel ruimte is maar je al wel aan de warming up zou willen beginnen. (doordat het veld nog niet beschikbaar is) Doe dan onderstaande oefeningen op de plaats.

 

  • Joggen;
  • Knieheffen;
  • Hakken billen;
  • Zijpas;
  • Kruispas;
  • Walking lunge
  • Heupen draaien
  • Statische warming up:

 

 

Bekijk het filmpje om te zien hoe de oefeningen uitgevoerd dienen te worden.

https://youtu.be/t5YKNGjaxys